Pochylnie na Kanale Elbląskim między Ostródą a Elblągiem
Pochylnie na Kanele Elbląskim to nie lada gratka. Takie pochylnie aktualnie znajdują się już tylko w Polsce, nigdzie na świecie nie ma podobnego „urządzenia”.
Pochylnie na Kanale Elbląskim są unikatowym systemem wodnym, który łączący kilka zachodniomazurskich jezior z Zalewem Wiślanym. Jest oryginalny i wyjątkowy bo niweluje 100 m różnicy poziomów wody przy pomocy systemu śluz i pochylni.
W 1978 r. fragment tego kanału został uznany za zabytek techniki.
14 stycznia 2011 r. został uznany za pomnik historii.
Kanał Elbląski w 2007 r. w plebiscycie jednej z większych gazet został uznany za jeden z siedmiu cudów Polski.
Zapraszam na rejs statkiem po trawie!
Pochylnie – gdzie je znajdziesz?
Pochylnie – konkretnie jest ich 5 – znajdują się w północnej części Polski między Ostródą a Elblągiem.
Kanał łączy jezioro Druzno z rzeką Drwęcą oraz z jeziorem Jeziorak.
Z jeziora Druzno, poprzez rzekę Elbląg z Zalewem Wiślanym, oraz przez Kanał Jagielloński, Nogat i Wisłę z Morzem Bałtyckim.
Długość kanału wynosi 84,2 km:
- odcinek jezioro Druzno – śluza Miłomłyn, długości 52,0 km,
- odcinek Miłomłyn – Iława, długości 32,2 km.
Łączna suma różnic poziomów na śluzach i pochylniach wynosi 103,4 m.
Pochylnie – skąd się wzięły?
W XIX w. na terenie Mazur dynamicznie rozwijał się przemysł. Szczególnie poszukiwano była sosna służąca do wyrobu masztów. Potrzebna była sieć komunikacyjna łącząca ówcześnie Prusy z morzem Bałtyckim.
Przez wiele lat nikt nie widział rozwiązania pozwalającego na pokonanie prawie 100-metrowej różnicy poziomu wód na odcinku 10 km między jeziorami Druzno i Piniewo. Ewentualna budowa śluz wymagałaby budowy około 30 takich obiektów.
Praca nad projektem Kanału datowana jest na 1837 r., a prace jako takie ruszyły 28 października 1844 r. Cztery pierwsze pochylnie: w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy i Jelenie uruchomiono w 1860 r. Projektantem i realizatorem Kanału był Georg Jacobs Steenke.
Wyrównywano poziomy wód w zbiornikach na trasie Kanału. Na odcinku Miłomłyn – Buczyniec obniżono poziomy luster wody do poziomu Jeziora Jeziorak (99,5 m n.p.m.). To spowodowało, że obniżył się poziom wód kilku jezior nawet o ponad 5 metrów.
Schemat pochylni jest następujący:
Pierwszy statek przepłynął kanał 31 sierpnia 1860 r. na odcinku Ostróda – Miłomłyn.
Do żeglugi towarowej Kanał uruchomiono rok później – 28 października 1861 r.
Oficjalnie kanał oddano do eksploatacji wiosną 1862.
W latach 1872–1876 na odcinku Ostróda-Miłomłyn uruchomiono trzy śluzy:
- Miłomłyn,
- Zielona,
- Mała Ruś.
Pochylnie – zdjęcia z pochylni w Buczyńcu
W Buczyńcu jest także muzeum, w którym można obejrzeć 10 minutowy film o powstaniu pochylni oraz różne eksponaty z czasów budowy. Koszt wejścia to 8 zł (bilet normalny).
Jeśli chcesz skorzystać z rejsu „statkiem po trawie” po Kanale Elbląskim zajrzyj na stronę Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej. Podane tu są dostępne trasy i cennik.
Powodzenia!
58
Bardzo dziękuję, napewno skorzystam