Pochylnie na Kanale Elbląskim między Ostródą a Elblągiem

Pochylnie na Kanele Elbląskim to nie lada gratka. Takie pochylnie aktualnie znajdują się już tylko w Polsce, nigdzie na  świecie nie ma podobnego „urządzenia”.

Pochylnie na Kanale Elbląskim są unikatowym systemem wodnym, który łączący kilka zachodniomazurskich jezior z Zalewem Wiślanym. Jest oryginalny i wyjątkowy bo niweluje 100 m różnicy poziomów wody przy pomocy systemu śluz i pochylni.

W 1978 r. fragment tego kanału został uznany za zabytek techniki.

14 stycznia 2011 r. został uznany za pomnik historii.

Kanał Elbląski w 2007 r. w plebiscycie jednej z większych gazet został uznany za jeden z siedmiu cudów Polski.

Zapraszam na rejs statkiem po trawie!

 

Pochylnie – gdzie je znajdziesz? 

Pochylnie – konkretnie jest ich 5 – znajdują się w północnej części Polski między Ostródą a Elblągiem.

 

 

 

 

Kanał łączy jezioro Druzno z rzeką Drwęcą oraz z jeziorem Jeziorak.

Z jeziora Druzno, poprzez rzekę Elbląg z Zalewem Wiślanym, oraz przez Kanał Jagielloński, Nogat i Wisłę z Morzem Bałtyckim.

Długość kanału wynosi 84,2 km:

  • odcinek jezioro Druzno – śluza Miłomłyn, długości 52,0 km,
  • odcinek Miłomłyn – Iława, długości 32,2 km.

Łączna suma różnic poziomów na śluzach i pochylniach wynosi 103,4 m.

 

Pochylnie – skąd się wzięły?

W XIX w. na terenie Mazur dynamicznie rozwijał się przemysł. Szczególnie poszukiwano była sosna służąca do wyrobu masztów.  Potrzebna była sieć komunikacyjna łącząca ówcześnie Prusy z morzem Bałtyckim.

Przez wiele lat nikt nie widział rozwiązania pozwalającego na pokonanie prawie 100-metrowej różnicy poziomu wód na odcinku 10 km między jeziorami Druzno i Piniewo. Ewentualna budowa śluz wymagałaby budowy około 30 takich obiektów.

Praca nad projektem Kanału datowana jest na 1837 r.,  a prace jako takie ruszyły 28 października 1844 r. Cztery pierwsze pochylnie:  w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy i Jelenie  uruchomiono w 1860 r. Projektantem i realizatorem Kanału był Georg Jacobs Steenke.

Wyrównywano poziomy wód w zbiornikach na trasie Kanału. Na odcinku Miłomłyn – Buczyniec obniżono poziomy luster wody do poziomu Jeziora Jeziorak (99,5 m n.p.m.). To spowodowało, że obniżył się poziom wód kilku jezior nawet o ponad 5 metrów.

Schemat pochylni jest następujący:

Pierwszy statek przepłynął kanał 31 sierpnia 1860 r.  na odcinku Ostróda – Miłomłyn.

Do żeglugi towarowej Kanał uruchomiono rok później – 28 października 1861 r.

Oficjalnie kanał oddano do eksploatacji wiosną 1862.

W latach 1872–1876 na odcinku Ostróda-Miłomłyn uruchomiono trzy śluzy:

  • Miłomłyn,
  • Zielona,
  • Mała Ruś.

 

Pochylnie – zdjęcia z pochylni w Buczyńcu

W Buczyńcu jest także muzeum, w którym można obejrzeć 10 minutowy film o powstaniu pochylni oraz różne eksponaty z czasów budowy. Koszt wejścia to 8 zł (bilet normalny).

Jeśli chcesz skorzystać z rejsu „statkiem po trawie” po Kanale Elbląskim zajrzyj na stronę Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej. Podane tu są dostępne trasy i cennik.

Powodzenia!

 

Podoba Ci się? - Udostępnij :)
  • 25
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Jeśli spodobał Ci się ten wpis - DODAJ się do Newslettera!

Nie ma jeszcze komentarzy.

Napisz komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Przeczytaj poprzedni wpis:
Odszkodowanie lotnicze – ile i jak je uzyskać?

Odszkodowanie lotnicze po prostu się należy jeśli doznaliśmy jakiejś szkody w trakcie  trwania podróży. Nie każdy zdaje sobie z tego...

Zamknij